بورس کالا

کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود با توسعه ابزارهای مالی مبتنی بر حق امتیاز در بورس کالای ایران موافقت کرد.

به گزارش کالاخبر ، به نقل از انجمن مالی اسلامی ایران؛ در این جلسه که با محوریت واگذاری حقوق، منافع، خدمات و امتیازات در قالب قراردادها و ابزارهای مالی برگزار شد، کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس واگذاری هرگونه حقوق، منافع، خدمات و امتیازات را در قالب بیع نقدی یا صلح به صورت نقدی یا سلف، بلا مانع دانسته است.

با مصوبه اخیر کمیته فقهی، بورس کالا مجاز شد زیرساخت های بازاری و ابزاری لازم را برای معامله حقوق، منافع و اعتباراتی همچون گواهی اسقاط خودرو، حق بهره‌برداری از معادن و تراکم صادره شهرداری‌ها را در خود به وجود آورد؛ با طرح پیشنهادی ارایه شده اینگونه منافع، حقوق، خدمات و امتیازات غیرعینی در یک بازار رسمی و شفاف معامله شده و بسیاری از آسیب‌ها همچون وجود بازار سیاه برای آنها یا واسطه‌گری ناسالم برطرف می‌شود.

بر این اساس امکان فروش نقدی انواع منافع و خدمات و امتیازات و همچنین امکان تامین مالی بر پایه انواع این دارایی‌ها فراهم شده است.

این گزارش می افزاید، با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در سال ۱۳۹۷ در خصوص حق امتیاز و امکان راه‌اندازی آن در بورس کالا، هم‌اکنون مقررات بالادستی برای راه‌اندازی بازارها و ابزارهای مربوطه فراهم است که به محض تصویب دستورالعمل‌های مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار عملیاتی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها